Bij de ontwikkeling van de video productie is er veel mogelijk, maar om deze binnen budget te realiseren is het goed om rekening te houden met de volgende punten:
- Geef zoveel mogelijk wensen door. Heeft u al een specifiek idee voor een film of video dan scheelt dat in de kosten en blijft er meer budget over voor andere opties. Bedenk goed wat u voor ogen heeft en zorg voor een duidelijke briefing. Is er al een duidelijke huisstijl, laat dit dan weten, dan sluit de film of video aan bij uw huisstijl. Heeft u voorbeelden gezien die u aanspreken, geef dit dan door. Wilt u ondertiteling en zoja...in welke talen? (Ondertiteling is verplicht voor onderwijsinstellingen, houd daar rekening mee)
- Geef een budget indicatie aan. Dit voorkomt onduidelijkheden. Dat geeft ons duidelijkheid wat er zoal mogelijk is voor de wensen die u heeft. Welke film/video vorm past er binnen uw budget? Met animatie, voice-over, geluid, verschillende locaties, motion graphics? Allemaal keuzes die die gebonden zijn aan het budget.
- Als er een script of concept wordt gemaakt, houd er dan rekening mee dat er extra kosten aan verbonden zitten als dit gaandeweg aangepast dient te worden. Een kleine verandering kan grote gevolgen hebben.
- Reserveer tijd. Bij het maken van een film/video zijn we afhankelijk van uw tijd en medewerking. Zorg dat alles op tijd en correct wordt aangeleverd. Zorg dat de fonts (lettertypes) en logo’s (logo’s in vectoren .eps en .jpeg’s ) correct worden aangeleverd. Als u input, tekst, gegevens, afbeeldingen in de film/video verwerkt wilt hebben geef dit dan svp bij aanvang door. (Vraag uw communicatie afdeling naar de juiste bestanden)
- Korte lijnen. Hoe meer mensen er in de projectgroep zitten, hoe meer meningen er komen. Zorg ervoor dat duidelijk is wie er uiteindelijk verantwoordelijk is voor de definitieve versie. De 'edit lock'.
- Revisies / herzieningen. Binnen het budget is aan aantal correctierondes vermeld. Een extra herziening - die niet begroot is - brengt extra kosten met zich mee, waardoor de productie duurder kan uitvallen. Bundel dus alle feedback zo veel mogelijk in 1 keer, zodat de editor dit in één keer kan aanpassen.
- Maak gebruik van eigen locaties en eigen mensen uit de organisatie. Dat zal bijdragen aan een authentiek verhaal.
- Een muziek licentie kan kostbaar zijn. Daarom raden wij aan om muziek te gebruiken waarvan de rechten goed geregeld zijn. In de basis maken wij gebruik van 'stock' geluid. Wilt u uw 'eigen geluid' dan werken wij met professionele componisten en geluidstechnici