Elkaar makkelijker bereiken betekent niet dat de communicatie beter wordt.

Door de COVID-19 pandemie worden we steeds meer gedwongen om anders naar de communicatie in onze privé- en werkomgeving te kijken. Voor die functies waarbij het kan, is thuis werken inmiddels gewoon geworden. Communicatieplatforms als Microsoft Teams, Zoom, Webex en Skype zijn in korte tijd onderdeel geworden van werken, leren en leven op afstand.


Elkaar makkelijker bereiken betekent niet dat de communicatie beter wordt. Communiceren via een scherm is vermoeiend, en technische problemen (“Hallo? Kunnen jullie me horen?! Staat mijn microfoon aan?” zorgen voor extra complicaties. Maar het moeilijkst is het nog wel om via een scherm echte, oprechte verbinding te maken met elkaar. Dat gaat face to face zoveel makkelijker en is zoveel rijker dan via een online platform. Grootste probleem is dat we via een scherm een groot deel van de lichaamstaal en non-verbale communicatie missen. Gebaren zoals het kruisen van armen voor de borst, gefriemel aan een haarpluk of onrustig gewiebel op een stoel zeggen een goede luisteraar veel. En waar je normaal gesproken ook tijd kunt maken voor wat small talk en humor, zijn veel online gesprekken het toonbeeld van efficiency: strak en zakelijk, want er volgen nog meer ‘calls’ die dag. 

Four minutes of eye contact brings people closer to each other better than everything else.” Arthur Aron. Psycholoog.

En toch is echte verbinding maken belangrijk. Zeker in een crisis. Mensen snakken ernaar. Ze hebben het nodig. Oogcontact maken, het opvangen van lichaamstaal en de tijd nemen voor elkaar, zijn dus essentieel in een echt gesprek. Op die manier kun je echt verbinding maken. Of het nu gaat om verbinding tussen een interviewer en een geïnterviewde of een spreker en een luisteraar. Op afstand communiceren zonder direct oogcontact maakt het gevoel van afstand (nog) groter. 
De Lichtjagers maakt gebruik van een speciale techniek, waarmee het o zo belangrijke oogcontact behouden kan worden. Dat doen we door te filmen met de EyeDirect-techniek. Wij waren de eerste filmmakers in Nederland die het gebruik van ‘direct’ oogcontact toepaste in de praktijk. Dat deden wij onder meer voor een virtual classroom reeks voor ASML.
En dan hebben we het nog niet eens over de andere zintuiglijke kenmerken zoals reuk en gehoor die we online ontberen. Goed geluid is zo waardevol. De diepe, hoorbare zucht die ontsnapte toen Koningin Beatrix op 30 april 2009 haar toespraak begon na de aanslag in Apeldoorn herinneren meer mensen zich dan haar verhaal. 

Direct oog contact online leren interview film opnamen educatieve video voor ASML
Door te filmen met de EyeDirect-techniek kunnen we het oogcontact behouden. De Lichtjagers waren de eerste filmmakers in Nederland die het gebruik van ‘direct’ oog contact interview toepaste in de praktijk. Waaronder voor een virtual classroom reeks voor ASML.

 

Direct oogcontact op het scherm

Oogcontact bevat een schat aan informatie. Als kijker betekent het maken van oogcontact interesse, aandacht en bevestiging van de communicatie. Bij een gebrek hieraan dwalen we af en beginnen we met het maken van de boodschappenlijst. En hier gaat het mis. Terwijl je de gezichten van vrienden, familie of collega's op het scherm ziet, kijken ze naar je gezicht op hun scherm, en niet in de camera. Soms zijn de mensen waar je tegen praat helemaal niet zichtbaar. Direct oogcontact is onmogelijk met de huidige digitale hardware, tenzij beide partijen investeren in een camera met professionele teleprompter opstellingen.
Prachtig voorbeeld van heus oogcontact: de EyeDirect techniek gebaseerd op de interrotron van Errol Morris. 

Door op deze wijze te filmen  kon onze Lichtjager Mathieu Bouwman wel het oogcontact behouden, maar creëerden we visueel een intieme setting, waarbij het kind  zijn of haar verhaal direct neerlegt bij de kijker, als in een direct gesprek tegenover elkaar. 

De Lichtjagers maakte het interview van Rob Mudde over zijn ontwikkeling. Welk stappen heeft hij gezet in zijn werkend leven en wat heeft hem dat geleerd over zichzelf en hoe ziet hij dat in relatie tot het geven van onderwijs. Hoe is Rob Mudde geworden wie hij nu is en hoe kijkt hij naar studentenwelzijn? Het is een interview uit een grotere reeks. Prof. dr. Rob F. Mudde is vicerector Magnificus/vicevoorzitter Onderwijs in het College van Bestuur van de Technische Universiteit Delft. Door het gebruik van de EyeDirect techniek konden wij een gastvrije, verbindende setting creëren op afstand. Wij zijn in Nederland de eerste filmproducent die deze techniek volledig toepast en beheerst.  

Impactvol en krachtig sociaal experiment: 4 minuten staren naar een vreemde

In dit krachtige sociale experiment probeert Amnesty International de barrières tussen vluchtelingen en hun nieuwe buren op te heffen. De opzet is eenvoudig: staar vier minuten in de ogen van een vreemde.

Het idee komt voort uit de publicatie "The Experimental Generation of Interpersonal Closeness", van psycholoog Arthur Aron uit 1997, die stelt dat je in slechts vier minuten oogcontact met een vreemde de hersenactiviteit van beide personen kan 'synchroniseren'. 

Kijk zelf maar:

Look Beyond Borders duurt 5 minuten. Ik heb de hele film bekeken zonder naar de klok te kijken. Ik werd gewoonweg gegrepen door het verhaal en de magie van wat er onder de oppervlakte allemaal gebeurt. Op het eerste gezicht gebeurt er niet zoveel, weinig bewegingen, nauwelijks spraak... en toch blijf je geïntrigeerd kijken. Je kunt letterlijk zien (en voelen) hoe de onzichtbare barrières tussen vreemden verdwijnen. De film herinnert ons eraan dat we allemaal hetzelfde zijn, we spreken misschien niet dezelfde taal, maar we delen wel dezelfde gevoelens.

Ilya van Marle is filmmaker en regisseur bij De Lichtjagers en beweegt zich graag op het snijpunt van organisatiestrategie en (journalistieke - wetenschappelijke) actualiteit. 

Meer weten over opnamen tijdens COVID-19? Dat kan zeker! Lees hier ons artikel hoe wij dat doen

Filmopnamen tijdens COVID - Corona periode

Hoe gaan jullie om met COVID - RIVM-protocollen ?

COVID-19-protocol tijdens opnamen.

In goede samenwerking tussen de verschillende branche- en beroepsverenigingen (waaronder de NBF Nederlandse Beroepsvereniging van Film- en Televisiemakers, waaronder, DAFF, ACT, Dutch Directors Guild) is een richtlijn en een concrete toolkit geformuleerd waarbinnen producties op een veilige en verantwoorde manier van start kunnen gaan met inachtneming van de overheids- en RIVM-protocollen. Het protocol wordt onderschreven door de audiovisuele sector.

 

De Lichtjagers zullen te allen tijde gedurende de ontwikkeling en realisatie van de producties aansturen op een correct gebruik van het protocol en de RIVM richtlijnen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp of weten wat wij voor u of uw organisatie kunnen betekenen?

Bel ons Mail ons