Kwetsbare verhalen vragen zorgvuldig productieproces

'Voor ons is het heel belangrijk dat dit filmproject met de grootst mogelijke zorg wordt uitgevoerd. Het zijn wel onze cliënten die de wereld deelgenoot maken van hun persoonlijke ervaringen. Onze eigen medewerkers hebben weinig ruimte om een zorgvuldig productieproces op te tuigen en kunnen eigenlijk alleen namen aanleveren. Hoe doen jullie dat?’

Opdrachtgevers die een videoreeks willen maken met hun cliënten (lees: ervaringsdeskundigen) in de ‘hoofdrol’ hebben vaak een heel specifiek verzoek. Zij willen graag weten hoe wij de integriteit én de autonomie van hun cliënten waarborgen tijdens het productieproces. 

Tegen wat voor afwegingen loop je aan in het maakproces van videoproducties waarin ‘echte’ mensen in het licht staan? Over welke zaken zoeken wij graag afstemming met opdrachtgevers en zijn wat ons betreft randvoorwaarden. Ja, het klopt dat voor het vangen van oprechte én echte gesprekken meer nodig is dan alleen een bellijstje, (pop-up) studio, camera, geluid en een interviewer.

Drie stappen die voor ons van belang zijn om opdrachtgevers te ontzorgen bij liefdevolle producties.

1. Schep helderheid aan de voorkant

Op welke wijze wil de organisatie het liefste hun cliënten portretteren? Welk idee leeft en waarom? Wat werkt het beste voor het verhaal dat we willen vangen? Een gesprek over behoeften, (onderliggende) waarden en de vertaalslag naar beeld, is belangrijk voor het eindresultaat. Van belang is om dit te bespreken met mensen uit het veld die de cliënten goed kennen (lees: de behandelaars/ begeleiders van de mensen die voor de camera plaatsnemen) én hun leidinggevenden.

Definieer deliverables

Voor de mensen die het budget gaan vrijmaken dient helder te zijn wat de investering gaat opleveren. De definitie van de deliverables hier aanscherpen met de mensen die over het budget gaan, is voor ons een absolute must. Want sommige - ogenschijnlijke kleine - aanpassingen in het concept kunnen (grote) financiële gevolgen hebben voor draaidagen én het eindresultaat.

Ondergrenzen en oplossingen

In deze eerste fase bespreken we ook met elkaar hoe we communicatie rondom de werving van bronnen organiseren en welke ‘eisen’ we stellen aan de potentiële bronnen. Wie beslist mee vanuit de opdrachtgever over stappen in het (redactionele) selectieproces? Hoe gaan we om met veranderende omstandigheden tijdens het productieproces? Wat is het minimumaantal geïnterviewden voor een draaidag om tevreden te zijn in de montagefase?

2. Mensen bevragen vraagt zorgvuldigheid en aandacht

Ervaringsdeskundigen zijn mensen die in het algemeen weinig ervaring hebben met (film)draaidagen. Het zijn geen acteurs of getrainde mensen zoals woordvoerders, politici en presentatoren. Zelfgemaakte vlogs die mensen maken op hun smartphones voor vrienden en familie rekenen we voor het gemak nu niet mee.

Managen verwachtingen

Het managen van verwachtingen start bij het eerste contact over mogelijke medewerking. Van een allereerste telefoontje, app-berichten, mails tot en met het bericht dat de eindversie van de video online staat. Cliënten die vrijwillig meewerken, vraag je om een grote gunst dus de communicatie met deze mensen dient altijd persoonlijk, helder en eenduidig te zijn. De Lichtjagers neemt dat proces uit handen. 

‘We knippen uw kind eruit’

De meest lastige boodschap is als mensen medewerking hebben verleend en na een bijzondere, mooie draaidag het materiaal wordt afgekeurd. Want daar vervliegt dan de hoop en trots op de gehoopte online ‘filmpremière’. De redenen kunnen heel divers zijn maar hierover open het gesprek aangaan is van cruciaal belang.

3. Gelijkwaardigheid en oprechtheid zijn belangrijke ankers

‘Ik ben belangrijk. Jij bent belangrijk. Wij zijn belangrijk’. Het zou het mantra van De Lichtjagers kunnen zijn. Het maakt niet uit met wie we samenwerken of wie we voor de camera hebben. Dit is altijd de basis voor de beste samenwerking ongeacht de fase van het productieproces waar we middenin zitten.

Anticiperen op verrassingen

Pure, ongetrainde mensen voor de camera laten plaatsnemen- zonder een voorgekauwd script - leidt tot verrassingen. Heel soms is de vorm van de dag zo slecht dat een heel gesprek in de prullenbak kan. Video laat alles zien en als de verbinding niet tot stand komt, verdwijnt de magie.

Snikken

Het tegenovergestelde gebeurt soms ook. Dan is de verbinding zo oprecht en puur dat zielenroerselen worden gedeeld die we soms liever niet online willen hebben. In tranen uitbarsten op de set vraagt overleg op het moment zelf en vertrouwen tijdens de montagefase. Dat is bij De Lichtjagers in goede handen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp of weten wat wij voor u of uw organisatie kunnen betekenen?

Bel ons Mail ons