Lees transcript

Het is moeilijk om eruit te stappen....
uit je bestaande patronen, je eigen waarheid....

je eigen organisatiestructuur, je eigen wetgeving

je eigen financiële en economische modellen, 
om deze lijn te overschrijden moet je  echt samen de volgende stap zetten.

Dag 1

Neem bijvoorbeeld mobiliteit. Het is heel erg veel
over mensen en wat we echt willen.

Welke patronen zijn er ingebakken in de patronen
en wat vinden we leuk?

Iemand zei net:
We denken allemaal dat duurzaamheid belangrijk is.

maar als het regent, nemen we de auto. 
Dus we zijn allemaal maar mensen....

wat het lastig maakt, maar tegelijkertijd....
deze gecompliceerde kwesties zijn spannend. 

Wat is uw indruk
van het debat dat we net gehoord hebben?

Het is geweldig om te horen
zoveel verschillende perspectieven

door verschillende partijen die allemaal
een rol spelen in deze enorme kwestie.

Wat mij het meest opviel was deze oproep:

Zo niet nu, wanneer dan?

Dit gevoel van urgentie, grijp het moment aan dat
om nu met oplossingen te komen.

Anders doen we dat letterlijk,
zoals de wethouder van Eindhoven zei...

vastzitten in het verkeer in 5 tot 10 jaar.

We zijn een zeer sterke economische regio.
Een grote economische kracht

met veel bedrijven, economische groei.
Het belangrijkste probleem is echt:

Hoe we het evenwicht bewaren tussen 
deze economische kracht en vitaliteit...

als stad en regio
en de toegankelijkheid ervan

maar net zo belangrijk is de leefbaarheid ervan.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten
vertegenwoordigt 355 gemeenten.

300 gemeenten
minder dan 70.000 inwoners hebben...

en zich in de periferie bevinden...
van Nederland.

In de grensregio's, 
op het platteland, eigenlijk.

De focus op het thema mobiliteit

beperkt zich al snel tot de toegankelijkheid...
en leefbaarheid van grote steden...

maar het gaat ook over de leefbaarheid...
van de plattelandsgebieden.

Dat is waar ik deze urgentie voel.

Laten we hier ook eens naar kijken.
en er oplossingen voor te bedenken.

Hoe houden we het platteland leefbaar?

door ook
het mobiliteitsprobleem daar ook.

Wat is het belangrijkste probleem?
voor de Nederlandse Spoorwegen in de toekomst?

Een treinreis begint niet
in een trein, maar thuis.

Als NS vinden wij het belangrijk om te kijken naar
de totale reis, dus mobiliteit als geheel. 

Er ligt voor ons een uitdaging.
We weten hoe mensen het station bereiken

maar hoe gaan ze dat in de toekomst doen? Wat
betekent het voor het ontwerp van de stations?

Wat betekent het voor de manier waarop
mensen gebruiken om het station te bereiken

en hoe ze de trein nemen?

Welke rol kan een ontwerper spelen
in dit nummer?

Ontwerpers kunnen ons helpen om hier naar te kijken.
vanuit een ander perspectief.

Wij zijn een vrij technisch bedrijf
en we zoeken naar technische oplossingen.

Het tijdperk eist van ons dat we het benaderen.
vanuit een gedragsmatig oogpunt.

We kunnen niet zo doorgaan als we in de toekomst zijn.

Om nieuwe oplossingen te vinden, moet u
een nieuwe manier vinden om vragen te stellen.

Andere vragen om echt te begrijpen
wat deze onderliggende vragen zijn.

Wij hopen dat veel nieuwe en zeer goede 
zullen hier vragen worden gesteld....

wat ons perspectief zal veranderen,
dus we begrijpen echt....

Ook als je de problemen van mensen verzamelt:
wat beweegt u?

Waarom wil je van A naar B en hoe?
Als deze zaken veel zichtbaarder zijn

kunt u beginnen met het ontwikkelen van
op een meer mensgerichte manier.


Vertaald met www.DeepL.com/Translator

Zondag 20 oktober 2019 – Leefbaarheid versus efficiëntie

Zondag 20 oktober 2019 – Leefbaarheid versus efficiëntie

Agenderen en ontdekken van de belangrijkste vraagstukken op het gebied van mobiliteit: dat is het thema van het eerste mobiliteitsdebat op zondag 20 oktober. In het filmverslag van De Lichtjagers komen Martijn Paulen (directeur Dutch Design Foundation), Monique List (wethouder Mobiliteit van de gemeente Eindhoven) en Hugo Aalders (directeur VNG Realisatie) aan het woord over hun vraagstukken voor de toekomst.

Wilt u meer weten over dit project of weten wat wij voor u of uw organisatie kunnen betekenen?

Bel ons Mail ons