De agenda voor de toekomst van mobiliteit. Dat stond op het programma van de themaconferentie van de Embassy of Mobility van de Dutch Design Week in Eindhoven. Sprekers als Carlo van de Weijer (TU Eindhoven), Francine Houben (oprichter/eigenaar Mecanoo), Boyd Cohen (ioMOb) en Paul Sanders (wethouder gemeente Peel en Maas) brachten hun vraagstukken in en gingen daarover met elkaar in debat.

Mobiliteit is niet iets technisch.
Nee, het is het verbinden van mensen.
Als er geen connecties zijn,
mensen zijn ook niet verbonden.
Dag 5
Technologie als oplossing op zich....
100 jaar geleden ging het allemaal over
het plannen van steden voor auto's.
Nu is het gebaseerd op technologische opties,
maar hoe zit het met de mensheid?
Mensen staan centraal.
Het gaat om de kwaliteit van leven.
Hoe we ons leven leven leiden en niet hoe mobiliteit
kan me ergens sneller naartoe brengen.
Als ik 80 ben, hoop ik dat ik niet terugkijk...
en denken: Ik had zo'n efficiënt leven.
Ik hoop dat ik dat zal zeggen: Wat een geweldig leven.
Op dit moment gebruiken we 50% van het oppervlak.
van sommige steden voor een mobiliteitssysteem.
Dat is net als het ontwerpen van uw huis.
en 50% van de ruimte te wijden aan het gebruik van de ruimte...
naar je garage. Niemand doet dat.
Wat is uw belangrijkste vraag
voor de toekomst van mobiliteit?
Een van de belangrijkste vragen
in de Europese context
is hoe steden kunnen voorkomen...
dat persoonlijke auto's
de stad binnenrijden.
Dus min of meer auto-vrije steden.
Ik zie vaak oplossingen voor steden,
maar we vergeten het platteland.
Wat is je grootste onzekerheid?
Hoe kunnen we de dorpen in stand houden?
in Nederland leefbaar?
Hoe maken we verbindingen?
Hoe gaan kinderen naar school?
en wanneer de ouderen zorg nodig hebben,
naar het ziekenhuis gaan?
Wat heeft u geleerd?
Zelfs vooruitstrevende denkers
en experts kunnen het oneens zijn
over belangrijke dingen.
Een van de sprekers zei bijvoorbeeld
dat je mensen de auto niet uitkrijgt,
Wil je dat hij dol op z'n auto is...
net als veel andere mensen.
Ik respecteer hem
en ik ben ben het veelal met hem eens,
maar daarover niet.
Ik heb geen rijbewijs en ik heb geen rijbewijs en ik ben bijna 50.
Veel mensen hier
behoren tot de studentengeneratie.
Velen van hen willen later geen auto
in de garage hebben staan.
Mensen denken dat treinsystemen de toekomst hebben.
Ik persoonlijk niet.
Bussen kunnen een seconde uit elkaar rijden
en ik denk dat, bijvoorbeeld....
het is extreem, maar als je de rails asfalteren...
en rijden er elektrische bussen op....
zou je een betere, goedkopere...
en mooier systeem.
Ik droom ervan dat we dat gaan bereiken.
in 30 jaar tijd.
Je moet een aantal religieuze
hindernissen, maar het is een leuk idee.
Zie je de architect als een ontwerper?
Ja, ik zie mezelf als ontwerper.
In die zin heb ik het gevoel dat ik het gevoel heb dat
als architect speel ik een belangrijke rol.
De rol van een architect is vaak het brengen van
alle andere disciplines samen.
Ontwerpers zijn goed in kijken
bij een probleem vanuit verschillende invalshoeken.
Geen directe oplossingen vinden.
Ontwerpers stellen vragen
dus als je een ontwerper ontmoet die dat niet doet...,
een andere vinden.
Het begint en eindigt met vragen.