Overslaan en naar de inhoud gaan
Image
Een podcast maken in tijden van corona.Waarom uw organisatie een stem nodig heeft!

Een podcast maken in tijden van corona? Waarom uw organisatie een stem nodig heeft!

Overwegingen & tips bij het maken van uw podcast op afstand

Opnemen in een geluidsstudio is prachtig, maar niet noodzakelijk. Met de huidige geluidstechnologie en met laagdrempelige software kunt u vanuit huis een complete podcastsessie opzetten. Op dit moment zijn wij daarmee aan het testen. De resultaten zijn dusdanig veelbelovend dat ik graag met u mijn inzichten deel waarom een podcast juíst nu een goede manier is om uw stem te laten horen. Geheel coronaproof.

Maar…ik heb geen publiek!

Ik snap het helemaal. Waarom een podcast starten, als er geen publiek is om het voor te maken, toch?


Dit is één van de meest voorkomende bezwaren voor het starten van een podcast. De ironie is dat een podcast een geweldige manier is om te beginnen met het bouwen van een publiek. Er is een groeiende interesse naar inhoud en diepgang. Dat verklaart waarom de podcasts van Radio 1 en BNR steeds populairder worden en waarom bijvoorbeeld ook NRC en de Volkskrant podcasts maken. Inmiddels luisteren bijna 1,9 miljoen Nederlanders regelmatig naar podcasts. (Bron: Onderzoek ‘Nederlandse podcastluisteraars: van audiobehang tot zuurstoftank.)


Het doel van de podcast is om luisteraars keer op keer, aflevering na aflevering, te interesseren en te binden. Goede inhoud is het fundament waarop u het ‘kanaal’ invulling geeft. Door uw inhoud en kennis frequent te delen, bouwt u stap-voor-stap uw publiek op.


Citaat uit het Radio 1 blog: “...Amber Brantsen – normaal nieuwslezer bij het NOS Journaal en presentatrice van het NOS Radio 1 Journaal – kreeg de vraag of zij een podcast over de Formule 1 wilde maken omdat ze op zondag altijd zo lekker mee twitterde over de races. Samen met commentator Louis Dekker en oud-coureur Jan Lammers is ze inmiddels 23 afleveringen verder. Toen de uitzending een keer later online kwam dan normaal, kreeg ze de vraag waar hij nou bleef... “ Spreekt voor zich toch?


Drie redenen waarom uw organisatie een stem nodig heeft podcast


 
Podcasts zijn makkelijker te beleven dan een lang artikel of ebook. Ze kunnen meer inhoud bevatten dan een blog. De gemiddelde blogberichten zijn circa 700 woorden, in ongeveer 5 minuten te lezen. De meeste podcasts zijn tussen de 15 en 50 minuten lang. Wat zich vertaalt in 2000 tot circa 7.000 woorden, het equivalent van 2,9 tot 10 blogberichten! U kunt dus meer inhoud leveren aan uw publiek én het wordt geleverd op een manier die gemakkelijk ‘op te nemen is’. Podcasts zijn daardoor ook perfect voor narrowcasting. Waarbij je niet met grof geschut zoals een dure marketingcampagne in het wilde weg schiet, maar als een scherpschutter het hart van je doelgroep weet te raken.


Bovendien zijn podcastmakers dichtbij voor hun publiek. Ik ben een groot voorstander van werken aan persoonlijk contact. In de huidige tijd waarbij wij niet zomaar op bezoek kunnen bij elkaar, is dat een behoorlijke uitdaging. In een podcast kunt u als organisatie toch uw stem laten horen. Dit betekent dat u een veel grotere kans heeft om een loyaal publiek op te bouwen. Wat mij opvalt, is de mate van vertrouwen en hoe snel die toeneemt, als ik naar een nieuwe podcastserie luister. Bij de derde aflevering heb ik al gevoel dat ik ‘host’ in kwestie een beetje ken!

(tekst loopt verder onder foto)

WAVE form van een podcast in Adobe audition

 

Podcasttips


1 Wordt "uitgenodigde gast”

Als iemand naar uw podcast luistert, bent u ineens de "uitgenodigde gast" in huis of op kantoor. U zit als het ware tegenover de luisteraar en hebt een persoonlijke ontmoeting en hopelijk… hun onverdeelde aandacht! Dat is een behoorlijk krachtig vorm van relatie-opbouw.

2  Doorlopende service aan uw bestaande publiek

Hoe groot of klein uw huidige publiek ook is, de kans is groot dat ze steeds meer naar podcasts zullen gaan luisteren. Dus als ze uw e-mails openen, uw blogberichten lezen en zich registreren voor uw webinars - waarom zou u ze niet bedienen met een podcast? Niet alleen zal uw podcast helpen om een diepere relatie aan te gaan. Het kan ook dienen als een platform om leden van uw publiek in de schijnwerpers te zetten. De beste inhoud die u kunt creëren, zijn casestudies die aantonen dat wat u onderwijst ook echt werkt. En vergeet persoonlijke verhalen niet: mensen zijn dol op verhalen van anderen. Of maak uw podcasts interactief. Geef uw publiek de kans om vragen te stellen die u in de podcast beantwoordt.

3 Maak uw podcast vindbaar

Hier zijn een paar ideeën:

  • Vergeet niet om te communiceren over uw podcast. Op uw website, in uw nieuwsbrief, op klantenbezoek, op uw social-media-kanalen, op de verjaardag van een vriend.
  • Laat uw van podcast een transcript maken en plaats die in de metadata van de file en/of het kanaal. Dit wordt veelal geïndexeerd door de zoekmachines en bevordert zo de SEO. Het transcripten van de podcast is het letterlijk in detail uitschrijven van de podcast zodat de luisteraars mee of terug kunnen lezen wat er wordt gezegd in de podcast.
  • Onderzoek de mogelijkheid om een populaire gast op uw kanaal aan te trekken. Kijk u niet blind op BN’ers, maar onderzoek hoe groot de achter ban is van de gast. Sommige ondernemers en experts hebben bijvoorbeeld veel volgers…zet dat in.

4 Overweeg een interne podcast

Bij podcasts wordt snel gedacht aan het communiceren en het delen van kennis met (potentiële) klanten. De luisteraars kunnen ook de mensen bínnen uw organisatie zijn. Laat medewerkers hun kennis en ervaring delen. In persoonlijke verhalen kunnen ze elkaar laten zien hoe zij de visie van uw organisatie toepassen.

5 Haal meer uit uw podcast

Een mooi gesprek gehad in uw podcast? Zonde om deze maar één keer te gebruiken…

  • Gebruik inhoud uit de podcast voor teksten op uw website en als teaser.
  • Laat de beste punten van uw podcast omzetten in een 7-punts of 10-punts infographic.
  • Gebruik mooie quotes uit uw podcast op uw social media.
  • Gebruik fragmenten van uw podcast bij uw webinars of workshops.

 

Heel veel succes en blijf gezond, zoals de nieuwe groet luidt,

Ilya van Marle. De Lichtjagers.

 

Wilt u meer weten over dit onderwerp of weten wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Bel of email ons.