Content creëren voor heldere wetenschapscommunicatie
Originele wetenschapscommunicatie en de kracht van verbeelding.
Wat is wetenschapscommunicatie?
.....Met het oog op de wetenschapsagenda en eventuele publiciteit
......Als u uw boodschap afstemt op uw publiek en wat voor hen belangrijk is, maakt u het gemakkelijker voor hen om zich te interesseren en meer te willen weten.
Waarom de kracht van verbeelding werkt bij wetenschapscommunicatie
Uw onderzoek toegankelijk en relevant maken kost moeite, maar niemand is beter toegerust om dat te doen dan u. Uw passie, ervaring en expertise zijn uniek voor u en beleidsmakers, managers, journalisten en de samenleving willen van u horen. Toch?
Originele wetenschapscommunicatie en de kracht van verbeelding.
Persbericht of persoonlijke aanpak
Sommige onderwerpen halen via de wetenschapsagenda de media; een groot deel van de onderzoeken genereert geen publiciteit omdat ze te specialistisch of te fundamenteel zijn. Een klein aantal krijgt media-aandacht met wat extra aandacht van uw afdeling communicatie en persvoorlichting.
Die extra aandacht bestaat dan uit een persbericht; de persoonlijke benadering van een gespecialiseerde journalist; of uit een dossier waarin we het proefschrift koppelen aan het werk van anderen. In dat laatste geval gebruiken we de promotie als actuele aanleiding om een heel wetenschapsgebied voor het voetlicht te brengen. Uiteraard brengen we u op de hoogte als we actief met het werk aan de slag gaan.
Goede voorbeelden van wetenschapscommunicatie.
Film en video productie wordt steeds vaker door wetenschappers gewaardeerd.
Promotie in de pers en een goed goed wetenschappelijk persbericht
(zie link Roy Meijer : https://roymeijer.wordpress.com/2011/08/21/communicatie-101/ ) en http://jeanpaulkeulen.nl/9-tips-voor-een-goed-wetenschappelijk-persbericht/
Voor wie kan een goede wetenschapscommunicatie
vakgenoten, wetenschapsvoorlichters, communicatieprofessionals ( interne+externe communicatie) , medewerkers Persvoorlichting & Wetenschapscommunicatie,
Wetenschapsagenda
Alle promoties worden aangekondigd op www.ru.nl/agenda (verwijst naar een andere website). Deze informatie sturen we ook aan een grote groep journalisten en geïnteresseerden. De korte samenvatting op het publiciteitsformulier is hiervoor bedoeld.
Als de media interesse tonen in uw promotieonderzoek, heeft u wellicht behoefte aan advies. Ook hiervoor kunt u terecht bij De Lichtjagers. Zelf alvast aan de slag ? lees hier ons blog over 'wetenschappers in de media' (link naar te schrijven blog) op basis van PDF amsterdam ? + (definieer je publiek ) (link naar The Message Box? ) (afbeelding Message Box) ?