Overslaan en naar de inhoud gaan
Image
samenwerken met de lichtjagers film en video ontwikkeling den haag

Zeven stappen in samenwerking met De Lichtjagers

 
Wij zien dat veel content wordt geproduceerd waar de kern uiteindelijk nét niet wordt geraakt. Het draait bij ons niet zozeer om de vorm van het uiteindelijke product (een video omdat we nu eenmaal een video willen maken) maar veel belangrijker is de weg ernaartoe. Wil je het verschil maken met (online) content dan dien je een strategisch perspectief te kiezen aan het begin van je denkproces in plaats van halsstarrig vast te houden aan de vorm.
 

samenwerken met de lichtjagers

 

Veel bedrijven en organisaties investeren in bewegend beeld omdat ze nu eenmaal een video willen maken of omdat ze andere inspirerende voorbeelden hebben gezien binnen hun sector. Een benadering die wij succesvoller vinden, is om pas te investeren in video als het echt de juiste vorm voor je inhoudelijke boodschap blijkt te zijn.

Een video maken en er dan een hele strategie omheen bouwen om de productie in de juiste context te plaatsen, gaat niet werken. Het is wenselijk om de strategie de motor te laten zijn achter iedere productie. 

Er zijn zeven stappen die allemaal met elkaar verweven zijn en die wij graag met je doorlopen op weg naar een effectieve online videostrategie:

 

samenwerken met de lichtjagers film en video ontwikkeling den haag
 
1. Publiek

Wie vormt jouw publiek? Voor welke doelgroep maak je dit? Is dit een moeilijke vraag? Dan helpen wij om jouw doelgroep(en) te benoemen. Dit is een cruciale stap in het proces. Als je weet voor wie je een productie maakt, is het definiëren van doelen eenvoudiger.


2. 
Doelen

Welke doelen zijn gedefinieerd voor deze doelgroep? Hier is het noodzakelijk om verder te kijken dan de allereerste briefing om zeker te zijn dat we de doelen die we nastreven ook helder hebben. Heldere doelen leiden tot de beste, meest creatieve vertaalslag naar de inhoud.


3. 
Inhoud

Het gesprek over de twee voorgaande stappen leidt vaak tot de eerste hoofdlijnen op inhoud. Wat willen we uit de interviews halen en hoe gaan we dat organiseren? Wat doen we met lengte, structuur en actualiteit? De inhoud bepaalt uiteindelijk ook waar en hoe je het online wenst te distribueren.


4. Distributie 

Op welk platform wil je de video delen? Maak je gebruik van je eigen email-lijst, website en netwerken. Of kies je voor kanalen zoals YouTube, Linkedin, Facebook, Instagram of Twitter. Of maak je gebruik van diensten zoals Google Adwords targeted audience of YouTube promoted content audience? De wijze van distribueren heeft effect op het productieproces omdat eisen voor een Insta video anders zijn dan voor een video op YouTube.


5. Optimalisatie

Hoe zorgen we ervoor dat de video door het juiste publiek wordt gevonden en verder wordt gedeeld? Wij onderscheiden twee vormen van optimalisatie die naast een distributieplan van belang zijn. Dat is de optimalisatie voor het publiek (inhoud toevoegen) en de optimalisatie voor de zoekmachines (search engine optimalisatie).



6. Meetbaarheid


In tegenstelling tot traditionele (offline) marketing levert online marketing een hele massa aan data. Om ervoor te zorgen dat je niet bedolven wordt onder cijfers en grafiekjes van ieder platform, is het belangrijk om het succes van de content te meten op basis van de vooraf gestelde doelen.


7. 
Productie

De laatste stap als onderdeel van een effectieve online video strategie is de productie van de inhoud. Te vaak duiken opdrachtgevers graag de diepte in over technische onderwerpen zoals camera’s, software of in een discussie over het gebruik van groene achtergrondschermen (green screen).
 
Maar dat is niet de meest effectieve volgorde. De eerste stappen zijn er om het publiek, de doelen, de inhoud, de distributie- en optimalisatie-aanpak en de manier van het meten van succes helder te krijgen. Na deze stappen kunnen we verder met het proces hoe we de inhoud gaan filmen en monteren. 

Wil je sparren over een strategie met De Lichtjagers?