Marije weet al lang dat ze dyslexie heeft. Op de middelbare school was het geen onoverkomelijk probleem maar in het eerste kwartaal aan de TU Delft manifesteerde het probleem zich heel duidelijk. Door de snelheid en hoeveelheid kelderden haar studieresultaten al vanaf de start van haar studie.
Ze gunt ons een blik in haar studentenleven en vertelt welke oplossingen zij gebruikt om wel met succes door te kunnen studeren. Barel laat ook zien hoe zij haar 'nadeel' ombuigt in een voordeel.
Vragen over Dyslexie
Wat is Dyslexie ?
Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau, dat niet het gevolg is van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking (Stichting Dyslexie Nederland, 2016).
Wat zijn de kenmerken ?
Elke student, dus ook elke student met dyslexie, is verschillend. Voorkeuren in leerstijl, intelligentie, opvoeding, leeftijd, karakter etc. zijn van invloed op het al dan niet tot uiting komen van de onderstaande kenmerken.
Positieve kenmerken
Groot inzicht in de vakinhoud: denken vanuit overzicht in plaats vanuit details
Gedegen opnemers van informatie en de toepassing daarvan
Visueel ingesteld
Logische (systeem)denkers
Creatieve denkers
Praktische probleemoplossers
Belemmerende kenmerken
Problemen met technisch lezen. Lezen vraagt veel tijd en aandacht
Moeite met richten van aandacht op betekenisvolle inhoud
Moeite met nauwkeurig lezen van informatie en moeilijke woorden
Problemen met schrijven
Schrijven vraagt veel tijd en aandacht
Gelijktijdig luisteren en aantekeningen maken geeft problemen
Moeite met het gelijktijdig concentreren op inhoud, stijl, spelling
Moeite met het ordenen van schriftelijke informatie
Moeite met het werken onder tijdsdruk
Samenhangend met dyslexie:
Moeite met samenvatten
Moeite met het onthouden van termen
Gebrekkige aandacht en concentratie
Wisselende resultaten
Negatieve emoties