top of page
Foto van schrijverWerkruimte De Lichtjagers. Kennisdelers zijn aanjagers.

Kennisdelers zijn aanjagers.

Bijgewerkt op: 15 aug.

Sterrenstof dankzij zinnenprikkelend 'luister-met-oogcontact-lab' van De Lichtjagers zorgt voor unieke human interest film productie.


Toch even..die speciale 'Interrotron' camera in het luisterlab. Waarom gebruiken jullie die voor de human interest producties?


Nee. Het ziet eruit als een zwarte doos met twee spiegels, ontworpen om voor de meest gangbare professionele film en video camera's  te worden geplaatst. De journalist / interviewer zit achter de camera en kijkt in spiegel 1 dat zijn gezicht weerkaatst op spiegel 2 die direct voor de cameralens is geplaatst. Dankzij deze spiegelconstructie hebben interviewer en geïnterviewde een intiem en direct oogcontact. Dat levert het gevoel op alsof je een normaal gesprek met elkaar hebt. En dat je de camera als het ware vergeet.


Je hart uitstorten tegenover een zwart stuk glas met rode lamp erboven werkt niet heel uitnodigend.


Waarom maakt het uit?


De Interrotron is ontworpen om realistische interactie in een interview op het scherm mogelijk te maken en zo een ‘intiem ecosysteem’ te maken waarbij — onverwachte soundbites van geïnterviewden mogelijk zijn. Dit verbetert de algehele kwaliteit van de productie.



Lichtjager Pieter van Gent tijdens een interview sessie. Sterrenstof vangen dankzij spiegels.


Is het niet intimiderend?


Camera's kunnen intimiderend zijn, en niet elke kandidaat is meteen klaar voor zijn of haar close-up in de gebruikelijke camera opzet. Deze interview techniek ontspant de geïnterviewden juist door het feit dat je elkaar aankijkt en niet in een glazen lens zit te turen. 


Is het luisterlab inzetbaar in elke situatie?


De Interrotron is een stilistische keuze. Het effect hangt af van onderwerp keuze en de context waarin je die wens te plaatsen in je communicatie vraagstukken en zal ook niet voor elk scenario werken. De geïnterviewde buiten beeld naar iemand laten kijken veelgebruikte aanvaardbare interviewtechniek en werkt al vele jaren.

Dit is waarom we verliefd zijn geworden op de Interrotron bij het maken van human interest verhalen.


Waar en hoe is het idee ontstaan om te de Interrotron in zetten bij human interest verhalen maken?


In 2016 wilden wij graag een aantal 11-jarigen voor de camera organiseren met als doel om een korte serie human interest verhalen te produceren gebaseerd op de vraag:  Hoe ervaren zij het om ‘elf jaar te zijn ‘? 

Toen wij in de pre-productie periode spraken met enkele mogelijke deelnemers en hun ouders werd het duidelijk dat dit wel eens een bijzonder mooi openhartig document kon opleveren.

We wilden hun verhaal zo vertellen en ervoor zorgen dat de kijkers hetzelfde inkijkje kregen zoals wij dat mochten ervaren als wij hen spraken ‘los van de camera’. Om dit te bereiken gingen we op zoek naar een interviewtechniek die dat zou kunnen verwezenlijken. Het werd een uniek documentair apparaat dat we niet eerder in ons eigen werk hebben gebruikt: een zwarte doos met spiegels en fijn geslepen glas.

 

Waar komt de Interrotron interview techniek vandaan?


Het is eigenlijk een vrij eenvoudig concept in de vorm van een zwarte doos met spiegels erin, ontworpen om voor de cameralens te worden geplaatst. De Interrotron techniek (uitgevonden door de legendarische documentairemaker Errol Morris) houdt in dat je een directe zichtlijn creëert tussen de persoon voor de camera, de gesprekspartner (‘de man of vrouw’ van de wereld, de docent of de wetenschapper over zijn nieuwe masterclass) en de persoon die het interview doet (de verslaggever, journalist etc.). Het levert een intiem, direct portret op waarbij je als interviewer de verbinding kan behouden.

De technische specificatie van het apparaat kan in de loop der jaren zijn veranderd (toen Errol Morris de basis legde voor dit concept beschikte hij over zware CRT-televisie schermen met zware camera's, de befaamde grote zware beeldbuizen, als de enige beschikbare oplossing), maar het concept blijft hetzelfde: Dankzij een spiegelconstructie (‘beamsplitter glas’) tussen interviewer en gesprekspartner hebben zij direct oogcontact. 

 

Waarom zou je een speciaal apparaat nodig hebben? Waarom vertel je de geïnterviewde niet dat hij of zij direct in de lens moet praten?


Je hart uitstorten tegenover een zwart stuk glas met rode lamp erboven werkt niet heel uitnodigend. De zichtlijn vasthouden tussen spreker en ontvanger direct op camera is meestal voorbehouden aan doorgewinterde acteurs/presentatoren. Zelfs dan kan het nog gekunsteld overkomen als men in een groot stuk glas dient te kijken.

Wij mensen verbinden ons met de ooglijn; het is een belangrijk communicatiemiddel op zich. Uit onderzoek is bekend dat ons menselijk brein 'spiegelneuronen of spiegelcellen' heeft die de gevoelens en uitdrukkingen van anderen nabootsen bij het uitwisselen van gedachten. Hier komt de Interrotron techniek tot zijn recht: als onze geïnterviewde een grappig verhaal deelt en ze kunnen de interviewer - regisseur zien glimlachen, dan zal de geïnterviewde hoogstwaarschijnlijk die gezichtsuitdrukkingen spiegelen, waardoor ze natuurlijker overkomen op camera.


Human interest verhalen kenmerken zich door een hoge mate van persoonlijke betrokkenheid. Hoe draagt jullie luisterlab hieraan bij?


Wij willen in onze rol als interviewer graag optimaal gebruik kunnen maken van alle non-verbale communicatiesignalen om zo dicht mogelijk onder de huid te kruipen van de geïnterviewde om zo het gesprek zo authentiek en puur mogelijk te benaderen. De hoofdknik, de zucht die ontsnapt na een vraag, een stille grinnik of de oogwenk. Deze non-verbale expressies zijn noodzakelijk om bij (niet gescripte) interviews echt goed te kunnen luisteren. Door de geïnterviewde de ruimte te geven om te spreken, te horen wat de ander echt zegt en te proeven met welk gevoel of vanuit welke overtuiging de ander iets zegt, kunnen we de interviews verdiepen. 

Waar werd onze eerste Eye-Direct - Interrotron gebouwd?

Toen we begonnen aan ons avontuur van - direct oog contact interview techniek -  hadden we ons zelf opgelegd om dit te gaan doen met een relatief klein budget. Voor de prijs van een reguliere teleprompter/ AutoCue een ‘magische black box’ maken die handzaam ingezet kan worden voor ons documentaire filmwerk.

 

Laten we vooruit spoelen.


Inmiddels zijn wij een een paar jaar verder en hebben wij de techniek dusdanig verfijnd dat wij inmiddels de meest ervaren producent van ‘direct oog contact’ film interviews zijn geworden binnen het genre human interest verhalen, corporate stories en masterclass sessies.

Meer weten over een interview-aanpak die niet voelt als een sollicitatiegesprek maar wordt ervaren als een dialoog tussen twee gelijkwaardige gesprekspartners die elkaar mogen raken? Bel of mail ons.

  

 

De Lichtjagers - filmmakers - Een gezonde dosis blikverruiming. We hebben oog voor uw organisatie- en communicatiekansen binnen het grotere geheel.



22 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page